A child wearing a blue checkered shirt drawing on a worksheet with a colored pencil.

Psychomotorisch onderzoek

Bij sommige kinderen verloopt de ontwikkeling trager of anders dan verwacht, wat bijvoorbeeld het geval kan zijn bij diagnoses zoals DCD, ASS of AD(H)D. Maar ook zonder diagnose kunnen kinderen uitdagingen ervaren in hun motorische ontwikkeling.

Tijdens een psychomotorisch onderzoek worden de motorische vaardigheden van jouw kind in kaart gebracht. Dit gebeurt op een speelse manier via observatie en gestandaardiseerde testen. Er wordt hierbij zowel naar de kwaliteit als de kwantiteit van de bewegingen gekeken, zodat er een volledig en objectief beeld verkregen wordt van het motorisch functioneren van jouw kind.

Tijdens het onderzoek wordt er gekeken naar:

  • Grove motoriek (evenwicht, coördinatie, balvaardigheden)

  • Fijne motoriek (handvaardigheid)

  • Schrijfmotoriek (pengreep, schrijfhouding en -beweging)

  • Lateralisatie en coördinatie (samenwerking tussen beide lichaamshelften)

  • Visueel-ruimtelijke vaardigheden (oriëntatie en waarneming)

Dit onderzoek gebeurt steeds op voorschrift van een arts. Nadien wordt er een uitgebreid verslag opgemaakt dat samen besproken wordt. Indien kine aangewezen is formuleren we samen therapiedoelen en stemmen we af met de school om de best mogelijke begeleiding te garanderen.