A young boy with short black hair drawing on a worksheet taped to a blue wall. The worksheet has illustrations and dots for connecting patterns. The boy is holding a black and red pencil.

Psychomotorische therapie

De psychomotoriek is een deeldomein binnen de kinesitherapie en benadert de ontwikkeling van het kind in zijn geheel. Een goed evenwicht tussen de cognitie, de emotie en de motoriek is nodig opdat een kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

Bewegen ligt mee aan de basis van onze ontwikkeling. Het is immers door te bewegen dat kinderen hun eigen lichaam en de ruimte rondom zich gaan ontdekken. Hierdoor worden de zintuigen van het kind gestimuleerd wat bijdraagt tot een goede ontwikkeling van de hersenen. De uitdrukking ‘al doende leert men’ sluit hier dus volledig bij aan. Het spreekt dus ook voor zich dat wanneer de motorische ontwikkeling van een kind vertraagd of verstoord verloopt, dit kan leiden tot moeilijkheden op verschillende vlakken.

Tijdens de psychomotorische therapie worden de mogelijkheden en  moeilijkheden van het kind in kaart gebracht en op een gerichte en speelse manier gestimuleerd. De therapie richt zich niet enkel en alleen op het lichaam en de motoriek. Ook vaardigheden die daarmee in verbinding staan komen aan bod:

  • Grove motoriek en lichaamsbesef

  • Fijne motoriek en schrijfmotoriek

  • Visuele waarneming en visuomotoriek

  • Ruimtelijk inzicht

  • Lateralisatie